188/4 E-Commerce Group
Institute of Software Technology and Interactive Systems
Vienna University of Technology
Favoritenstrasse 9-11/188, A-1040 Vienna, Austria

A Serious Heritage Game for Art History: Design and Evaluation of ThIATRO

Type: 
Speech with proceedings
Abstract: 
New methods of presenting the artifacts of our cultural heritage are developing in a changing world, and professionals need to adapt to these changes. This also calls for new ways of raising the interest of children and young adults in their cultural heritage because they are next in line to carry out high-quality preservation efforts. Serious games have been proven to be a source of enjoyment and, if well-made, are a powerful tool to communicate knowledge. We can see that the use of serious games to support cultural heritage purposes has received less attention in research. To fill this gap our paper investigates the usage of serious games for cultural issues. We developed the online serious game ThIATRO that immerses the player into an exhibition and helps students learn about art history. Its playful approach not only increases motivation to learn but also raises interest in art history and cultural heritage in general. We provide an overview of our design ideas and summarize the results of evaluations conducted with a group of 14-year-old pupils in classroom environment.
Hidden Keywords: 
Department Focus: 
Business Informatics
TU Focus: 
Computational Science and Engineering
Proceedings: 
18th International Conference on Virtual Systems and Multimedia (VSMM)
Publisher: 
IEEE
Year: 
2012
ISBN: 
ISBN: 978-1-4673-2565-3
Pages: 
283 - 290
Accepted: 
Acceptance undecided
Invited: 
Reference: 
J. Froschauer, M. Arends, D. Goldfarb, <u>W. Merkl</u>: <br>"<i><a href="http://publik.tuwien.ac.at/files/PubDat_213753.pdf" target="_blank" class="publist">A Serious Heritage Game for Art History: Design and Evaluation of ThIATRO</a></i>"; <br>Talk: 18th International Conference on Virtual Systems and Multimedia (VSMM), 2012, Mailand, Italien; 09-02-2012 - 09-05-2012; in: "<i>18th International Conference on Virtual Systems and Multimedia (VSMM)</i>", IEEE, (2012), ISBN: 978-1-4673-2565-3; 283 - 290.<br><br> <a href="https://publik.tuwien.ac.at/showentry.php?ID=213753&lang=2" class="publist"><i>More information</i></a><br><br>
Abstract German: 
Neue Methoden der Präsentation der Artefakte unseres kulturellen Erbes sind in einer sich verändernden Welt zu entwickeln und Fachleute müssen sich diesen Veränderungen anzupassen. Dies erfordert auch neue Wege, das Interesse von Kindern und jungen Erwachsenen in ihrem kulturellen Erbe, weil sie an der Reihe durchzuführen hochwertige Erhaltung Bemühungen. Serious Games haben bewiesen, dass eine Quelle der Freude sein, und wenn gut gemacht, sind ein mächtiges Werkzeug, um Wissen zu vermitteln. Wir können sehen, dass der Einsatz von Serious Games zum kulturellen Erbe Zwecke unterstützt hat weniger Aufmerksamkeit in der Forschung erhalten. Um diese Lücke zu füllen unsere Arbeit untersucht den Einsatz von Serious Games für kulturelle Fragen. Wir haben die Online-ernstes Spiel ThIATRO, die den Spieler taucht in eine Ausstellung und hilft den Schülern über Kunstgeschichte lernen. Seine spielerischen Ansatz erhöht nicht nur die Motivation zu lernen, sondern wirft auch Interesse an Kunstgeschichte und kulturelles Erbe im Allgemeinen. Wir bieten einen Überblick über unsere Design-Ideen und fassen die Ergebnisse der Auswertungen mit einer Gruppe von 14-jährigen Schülerinnen und Schüler im Klassenzimmer Umfeld durchgeführt.